Tuesday, June 17, 2014

Rezeki itu Bukan lagi Milik Kami

Assalammualaikum..

Sejak dikhabarkan dgn berita yang kurang enak, ak jadi murung. Nak mkn folic acid pn xde smgt dh. Abe pn mcm pasrah je.

3/6/14
Travel dari  Oasis ke Teluk Intan. Jumpa lg Abe tersayang. Eh bukan bukan bukan. Ada kerja dekat area tu, so stay umah Abe. Sambil menyelam minum air. kihkihkih
Selalu punya risau untuk travel mana2 sejak preggy ni. Setakat ni paling jauh pn p somban je. 90km. Haha.
Tp risau tu kali ni dh mcm hilang. Macam dh dpt rasa, pengakhiran cerita untuk baby yg dikandung ni.
Doc ari tu ckp, selagi baby dlm perut.. selagi tu la tanda2 hamil akan aku rasa. Tapi aku perasan tanda2 tu makin berkurangan walaupun still ada.

4/6/14
Petang tu meredah hujan untuk masuk dalam kilang. Aku ckp dekat diri sndri 'Xyah la nk payung bagai. Hujan bukan lebat mane. Pakai tudung. Pakai safety helmet lagi. Redah je la.'

Ha amekk. Mlm tu dh rasa x sedap badan. Padan muka aku!

5/6/14
Kerja mcm biasa. Tp dh dpt rasa mmg demam. Muka pn sememeh je.
Malam tu memang panas. Abe ckp esok xyah la keja. Aku fikir2 'Esok closing je. Rugi klu cuti.'

6/6/14
Petang tu Abe ajak g klinik. Siap bawak balik Infrared Thermometer dr kilang nk amek suhu badan aku. X abes2 39degree. Mmg kene paksa g klinik.
Klinik yang nk pegi tu, Klinik Farah Diyana tutup pulak. Pegi klinik lain, Klinik Jyothi. Doc pompuan. Alang2 check sekali apa khabar baby di dalam.
Bila scan, kantung masih bulat, cantik. Cuma usia baby baru 6w2d. Aku cerita balik pasal baby ni, pasal baby sblum ni kat doc tu sbb aku pernah dtg klinik ni masa nk confirmkan 1st pregnant dulu.
Doc nasihat, tggu lg seminggu sbb ak xde spotting, bleeding.
Kena caj Rm50 je which is aku rasa agak murah. Scan siap print, ubat demam ngn ubat sapu sbb aku gatal2 satu badan, asyik menggaru je.

7/6/14
Pagi tu Abe ada game Bola Tampar utk family day kilang dia. Disebabkan aku kenal pekerja2 dia, so xde hal la utk aku menyibuk sama.
Pagi tu aku perasan dh ada something yang keluar. Something brownish. Aku just pakai pantyliner & join game dan dinner mlm tu mcm xde ape.

8/6/14
Weekend tu, brownish yang keluar makin byk. seakan-akan darah pn ada smpi aku perlu pakai pad. Takut makin byk die discharge.
Disebabkan Abe keja on Sunday. Aku pegi Pusat Pakar Rajindar Singh sorang2 dengan harapan dia buka on Sunday. Kenapa aku pegi situ? Sebab kat situ ada gynae pompuan even die indian. Tp malangnya die tutup pulak.

Abe plak berjangkit demam aku. Kesian. Dia klu demam, mmg teruk. Kalah aku nye demam.

Fikir punya fikir, aku decide nak pegi esok.

9/6/14
Abe dpt mc, so dia temankan aku.
Bila scan, kantung masih lagi bulat, cantik. Tp xnmpk apa2 dah dalam tu. Aku decide nak buat D&C tanpa fikir kesan dia. Aku cuma fikir, kalau nak biar keluar sndri xtau la smpi bila.

Payment die perlu cash, so Abe g Giant cari atm. Aku plak masuk dlm bilik utk proses sterusnya.
Nurse situ suruh kencing dulu. Tukar baju. Makan antibiotik sbiji. Tunggu doc atas katil.
Doc dtg, die pakai sarung tangan. Aku xtau dia nak buat apa. Sekali dia masukkan jari dia ikut bwh, nk tgk bwh tu dh terbuka ke belum seblum proceed. Ok, yg tu agak sakit. Klu belum, dia akan bg ubat dlu. Tp utk kes aku, die ckp dh ok. So, pindah bilik lain.

Aku rasa mcm lama je tunggu doc tu dtg. Sbb patient ramai kot. Sblum aku pun, ada 2org nk buat D&C ni.
Bila sampai waktu nya, apa yg aku ingt. Die bius kt tgn aku. Die selak baju aku. Lepas tu sedar2 aku dh terbaring kt bilik mula2 td. Camna diorg pindahkan aku ye? Ntah..

Ak x boleh nk bgn. Sgt pening/sakit kepala. Nurse sedar aku dh bgn. Dia suruh aku sambung tdo sampai pukul2. Tp aku xtau pn waktu tu pukul bpe. Aku duk fikir 'Cian laki aku tggu lama kt luar'.
Nurse dtg, tnye aku ok x. Aku rasa pening gila kot. Ak ckp nk g toilet nk muntah. Mmg aku muntah trus. Sbb perut aku kosong kot, xmkn dr pagi. Mlm td plak p gatal minum 100Plus nak kurangkan panas badan aku. Bagus fariha.. Bagusss...

Settle suma, aku keluar nak jumpa Abe. Slmt dia xde. Die ckp, nurse suruh die balik dulu sbb ak still tdo.
Scan lg sekali sebelum balik. Mmg dah kosong. Officially, rahim aku kembali kosong....
Dpt cuti 2mggu, lamanya. Rupa2nya Abe yg mintak lebih. Mula2 dpt smggu je.

10-15/6/14
Maka bermulalah kehidupan berpantang aku. Berpantang la sgt.
Pakai bengkung x sampai sehari.
Pakai stokin 5hari je.
Beli jamu - Jamu Mak Dara Gold. Haishh, terpengaruh dgn iklan & org kedai tu betul!
Baru berapa hari dh start minum ais.
Set date nk berurut, tp xjadi2. Tukang urut buat hal.
& byk lg aktiviti berpantang yg sbnanye bukanlah berpantang sgt pun.

Hari ke-7 darah dah kering.

16/6/14 (Semalam)
Kakak temankan g tempat urut.
Tukang urut sgt kecil molek. Putih. Tp umur dh 42tahun. Nampak aku yg baru 26 ni lg tua pulak. adehh
Mmg aku kene brainwash sbb x pantang betul2.
Dia pnye urut, mmg sakit gile kot. Kalah yg sblum2 ni pnye massage. Abah aku pn kalah wooo. Sampai pagi ni terasa kesakitan, kesengalan badan aku diurut smlm.

Akak tu ckp:
- Pantang makan - jaga makan
- Masa urut bahagian peranakan (sgt sakit ok!), dia pesan No Milo, No Tea, No Necsafe, No krim susu.. Selama ni aku minum milo kosong je kot sbb nk elak minum teh ngn nescafe. Lepas ni minum kopi je la aku.
- Elok pantang 44 hari
- Pantang Gugur lagi bahaya dr pantang bersalin
- Pakai bengkung.
- Pakai stokin
- Dia cerita waktu die berpantang dulu. Arwah bapak dia x bg tdo mengiring. Siap ikat ibu jari kaki dia jgn sampai tdo mengiring.(Effect kt peranakan klu tdo mengiring). Aku dh telan air liur. Aku tdo x hengat dunia!
- Die geleng kepala bila aku ckp aku makan Jamu Mak Dara. Hoho
- Patut urut utk pantang keguguran, 3 hari berturut2.. Utk pantang bersalin, 5/6 hari. (Ak ckp yg dulu, aku urut 2kali, yg kali ni bru sekali). Sekali lg die geleng kepala.
- Letak minyak angin/minyak panas kt kepala sbelum tdo.
- Masa pantang la kita nk jaga balik semua2 ni. Laki sekarang x mcm dulu. Nak sedap je. Bila dh x sedap, dia buat kita mcm sampah
- Dia ade cerita pasal org2 dia urut, (hal2 laki bini). Aku plak yg segan nk dengar.

Ok tu je yg aku ingt setakat ni apa die ckp smlm. Haha.

Hasilnya, hari ni aku pakai stokin, pakai korset g keja. Minum kopi pg td. Mlm td pakai stokin, pakai bengkung sblum tdoo. Elak tdo mengiring. Pakai minyak angin. Sampai bila bertahan, ntah la. hehehe

Lepas raya nnti, kitorg nak g honeymoon kali ke-2. hehe. Skrg berpantang la elok2 yer fariha.





No comments:

Post a Comment